zaterdag 31 juli 2010

Hoofd boven het hart

Ik wil graag één van de meest waardevolle lessen die ik in mijn leven heb geleerd met jullie delen. En die les is dat ik mijn hoofd boven mijn hart moet zetten, met andere woorden me laten begeleiden door mijn intelligentie en niet door mijn gevoelens, door mijn hart.

Dit is belangrijk omdat we dagelijks worden gebombardeerd door een boodschap die volledig het tegenovergestelde is. Beginnende bij Hollywoodfilms tot beroemdheden, kunstenaars, boeken die u leest, muziek die u elke dag hoort op de radio, zelfs mensen uit het bedrijfsleven, ondernemers, vertellen ons de hele tijd: "Volg je hart. Doe wat je in je hart voelt, luister naar de stem van je hart.” U heeft dit zeker al gehoord. U weet waarover ik praat en u heeft deze boodschap op de één of andere manier al gehoord. U hoort dit de hele tijd, omdat het heel gebruikelijk is.

Maar het probleem met deze manier van denken is dat het hart bedrieglijk is. Zoals Jeremia zei: Arglistig is het hart boven alles (Jeremia 17:9). Niemand weet echt hoe slecht het is. Zou u iemand volgen die misleidend of bedrieglijk is? Zou u iemand willen volgen waarvan u het niveau van het kwaad niet weet? Ik denk niet dat u in uw gezond verstand dit zou doen. Maar als u uw hart volgt, dan is dit precies wat u doet: u volgt het recept voor de vernietiging van uw eigen leven.

Elke maandagochtend, tegen uw eigen wil, tegen het gevoel van elke cel en molecule in uw lichaam, leert u om vroeg wakker te worden, uw warme bed te verlaten en naar uw werk te gaan. U doet dit tegen uw gevoel in, omdat u weet dat het juist is. U moet werken, daardoor dwingt u geest u om uit uw bed te komen en doen wat u moet doen, ondanks wat u voelt.

Dit betekent dat u al het vermogen bezit om uw hoofd boven uw hart te zetten. U doet dit elke maandag ochtend en zeker in andere kleinere gebieden van uw leven ook. Wat u nu nodig hebt is om dit vermogen over te brengen naar de andere, meer belangrijke gebieden van uw leven en doen wat juist is ondanks wat u voelt. Het maakt niet uit als u boos, verdrietig, blij bent of zich goed of slecht voelt. Doe wat u moet doen, het maakt niet uit wat u voelt of wat uw hart u doet voelen. Gebruik uw hoofd, volg uw intelligentie en de vruchten van deze handelingen zullen veel beter zijn dan wat u tot nu toe heeft geoogst. Ik wilde deze les met u delen. Ik hoop dat het u heeft geholpen.

God zegent u.

Bisschop Renato Cardoso

Geen opmerkingen:

Een reactie posten