maandag 2 augustus 2010

Inspirerend verhaal

Het geluid van de kar


Op een zekere ochtend nodide mijn vader, die heel wijs was, mij uit om een wandeling te maken door het bos.


Hij stond stil bij een open plein en na een korte stilte vroeg hij mij:


" Hoor je behalve het zingen van de vogels ook iets anders?"


Voor een aantal seconde luisterde ik aandachtig en antwoorde:


"Ik hoor het geluid van een kar."


"Dat klopt." zei mijn vader "En het is een lege kar".


Ik vroeg mijn vader:


"Hoe kunt u weten dat de kar leeg is als u hem nog niet heeft gezien?"


"Kijk", antwoorde mijn vader "het is heel makkelijk om te weten of een kar leeg is vanwege het geluid dat hij maakt. Hoe leger de kar is, hoe meer geluid hij maakt."


Ik groeide op en werd volwassen, en tot vandaag, als ik een persoon zie die teveel praat, schreeuwt (op een intimiderende toon), anderen onrechtvaardig behandelt, pest, gesprekken van anderen onderbreekt en wil bewijzen dat hij de eigenaar is van de rede en absolute waarheid of zich beter voelt dan anderen, brutaal, trots, dan heb ik de neiging dat ik mijn vader hoor zeggen:


"Hoe leger de kar is, hoe meer geluid hij maakt."


(Auteur onbekend)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten