Een man die aan de rand van de weg woonde verkocht hotdogs. Hij had geen radio en vanwege problemen met zijn zicht kon hij geen kranten lezen. In plaats daarvan verkocht hij goede hotdogs.
Hij plaatste een bord aan de rand van de weg, die reclame maakte voor zijn koopwaar, en als er iemand voorbij kwam, dan riep hij:
“Kijk wat voor een speciale hotdogs!!!” En de mensen kochten ze. Zodoende, steeg de vraag naar broodjes en worst en opende hij een zaak.
Daarna belde hij zijn zoon, die in een andere stad woonde om hem het nieuws te vertellen, waarop de zoon zei:
“Vader heeft u niet geluisterd naar de radio? Geen kranten gelezen? Er is een ernstige crisis gaande en de internationale situatie is zeer ernstig!”
Daarop dacht de vader:
“Mijn zoon studeert aan de universiteit! Hij luistert naar de radio en leest de kranten… dus, hij zal wel weten wat hij zegt!”
Zodoende verminderde hij de aankoop van broodjes en worsten, haalde het reclamebord weg van de rand van de weg en kondigde zijn hotdogs niet meer aan. De omzet daalde in vliegensvaart, waarop hij tegen zijn zoon zei:
“Jij had gelijk, mijn zoon, de crisis is inderdaad ernstig!”
Hieruit kunnen we analyseren dat de man erg succesvol was toen hij niet op de hoogte was van de crisis. Op het moment dat hij te horen kreeg dat er sprake was van een crisis stopte hij met 'dromen'/geloven in een succesvolle onderneming. Daardoor ging zijn onderneming achteruit en maakte hij een onderdeel uit van de crisis. Dat de een geraakt wordt door de crisis wil niet zeggen dat dit ook met de ander gebeurt.
BeantwoordenVerwijderen