dinsdag 21 september 2010

Inspirerend verhaal

Het visitekaartje


Een waargebeurd verhaal dat plaats vond in 1892,


Een man van 70 jaar reisde met de trein en naast hem zat een jonge student van de universiteit die uit een wetenschappelijk boek aan het lezen was. De man zelf las een boek met een zwarte kaft. Op een gegeven moment had de jongeman door dat het boek, waar de oude man uit las, de Bijbel was en dat hij geopend was in het boek van Marcus.


Zonder pardon onderbrak de jongeman de oude man en vroeg hem:


- Gelooft u nog in dit boek dat vol zit met fabels en bijgeloof?


- Ja, maar het is geen boek van bijgeloof. Het is het Woord van God. Heb ik het verkeerd?


- Maar natuurlijk heeft u het verkeerd! Ik denk dat u de geschiedenis van de wereld dient te bestuderen. Bekijk de Franse revolutie, die meer dan 100 jaar geleden plaats vond, het toont het bijgeloof van de religie. Alleen ongeschoolde mensen geloven nog steeds dat God de wereld schiep in zes dagen. U zou een beetje meer moeten weten over wat onze wetenschappers denken en zeggen over dit alles.


- Echt waar? En wat denken en zeggen onze wetenschappers over de Bijbel?


- Goed, zei de student, omdat ik bij het volgende station moet uitstappen ontbreekt het mij aan tijd om daar dieper op in te gaan, maar geef mij uw visitekaartje en dan stuur ik u zo snel mogelijk wat materiaal over dit onderwerp.


De oude man opende, heel voorzichtig, de binnenzak van zijn jas en gaf zijn visitekaartje aan de student. Toen de jongeman las wat er op het visitekaartje stond vertrok hij met een gebogen hoofd, omdat hij zich kleiner voelde dan een amoebe.


Op het visitekaartje stond geschreven:


Professor Doctor Louis Pasteur

Algemeen Directeur van het Onderzoeksinstituut van de Wetenschap

aan de Nationale Universiteit van Frankrijk.


"Een klein beetje wetenschap verwijdert ons van God.

Veel wetenschap brengt ons dichterbij God."

Louis Pasteur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten